کد مطلب:1606 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

احکام نگاه کردن


2442- نگاه كردن مرد به بدن زنان نامحرم و هم چنین نگاه كردن به موی آنان چه با قصد لذت , چه بدون آن , چـه بـا تـرس از وقوع در حرام چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ اگـر بـه قـصد لذت یا با ترس وقوع در حرام باشد حرام است بلكه احتیاط مستحب آن است كه بدون قصد لـذت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نكند و نیز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد , مـگر به جاهایی از بدن كه در متعارف التزام بپوشانیدنش نیست مثل سر و دستها و ساق پاها كه نگاه كردن زن به این جاها اگر بدون لذت و خوف وقوف در حرام باشد اشكال ندارد.



2443- نـگـاه كردن به بدن زنهای مبتذله كه اگر كسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی كنند اشكال ندارد مشروط به آن كه بدون قصد لذت و ترس وقوع در حرام باشد , و در این حكم فرقی میان زنهای كفار و دیـگـر زنـهـا نـیست و هم چنین فرقی نیست میان دست و صورت و دیگر جاهای بدن كه عادت آنان به پوشانیدنش نمی باشد.



2444- زن باید موی سر و بدن - غیر از صورت و دستهای - خود را از مرد نامحرم بپوشاند , و احتیاط لازم آن است كه بدن و موی خود را از پسری هم كه بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و احتمال می رود كه نـگاهش به بدن زن موجب تحریك شهوتش شود بپوشاند , ولی زن می تواند صورت و دستهایش را تا مچ از مرد نامحرم نپوشاند مگر در صورتی كه بترسد به حرام بیفتد یا به قصد مبتلا كردن كردن مرد به نگاه حرام باشد كه نپوشانیدن در این دو صورت جایز نیست .



2445- نـگـاه كـردن بـه عورت مسلمان بالغ حرام است , اگر چه از پشت شیشه یا در آیینه یا آب صاف و مانند اینها باشد , و هم چنین است بنابر احتیاط لازم نگاه كردن به عورت كافر و بچه نابالغ كه خوب و بد را می فهمد , ولی زن و شوهر می توانند به تمام بدن یكدیگر نگاه كنند.



2446- مرد و زنی كه با یكدیگر محرمند , اگر قصد لذت نداشته باشند می توانند غیر از عورت به تمام بدن یكدیگر نگاه كنند.



2447- مرد نباید با قصد لذت به بدن مرد دیگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است .



2448- اگـر مرد زن نامحرمی را بشناسد , چنانچه از زنهای مبتذله نباشد , بنابر احتیاط نباید به عكس او نگاه كند.



2449- اگـر زن بـخواهد زن دیگر , یا مردی غیر از شوهر خود را تنقیه كند , یا عورت او را آب بكشد , باید چـیـزی در دسـت كند كه دستش به عورت او نرسد , و هم چنین است اگر مرد بخواهد مرد دیگر , یا زنی غیر زن خود را تنقیه كند یا عورت او را آب بكشد.



2450- اگر زن ناچار به معالجه از مرضی باشد و مرد نامحرم برای معالجه نمودن او بهتر باشد می تواند به مـرد نامحرم مراجعه نماید و چنانچه آن مرد , ناچار باشد , كه برای معالجه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد , ولی اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نباید دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند , نباید او را نگاه كند.



2451- اگر انسان برای معالجه كسی ناچار شود كه به عورت او نگاه كند , بنابر احتیاط واجب باید آیینه را در مـقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولی اگر چاره ای جز نگاه كردن به عورت نباشد اشكال ندارد , و هم چنین است اگر مدت نگاه كردن به عورت كوتاه تر از مدت نگاه كردن در آینه باشد.